Web Analytics Made Easy - Statcounter

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر- به بهانۀ بستن و پلمب کردن کافه‌ها و پاتوق‌های فرهنگی ومحل‌های تجمع نوجوانان و جوانان در شیراز در پی ماجرای بلوار چمران این پرسش‌ها و نکات را می‌توان طرح کرد:


اول. از دو حال خارج نیست: یا آن تجمع، بی هیچ هدف سیاسی و بدون قصد دهن‌کجی به ارزش‌هایی بوده که از بام تا شام از تریبون‌های رسمی ترویج می‌شود و تنها به اقتضای شادی‌جویی نوجوانان یا این ساده انگاری و تقلیل قضیه است چون برنامه‌ریزی شده بوده و با خط و ربط خارجی و به قصد تهیۀ خوراک برای تلویزیون‌های فارسی زبان و معاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در شِق اول، مجازات کافه‌داران و دیگر نوجوانان چه وجهی دارد؟ آیا مصداق این شعر ضرب المثل شده نیست:


گُنَه کرد در بلخ آهنگری
زدند در شوشتر گردن مسگری


  گیرم اسکیت‌سوار روسری نداشته کافه‌نشین و صاحب کافه در جای دیگر را چرا مجازات می‌کنید؟


  در شِق دوم اتفاقا به هدف خود رسیده‌اند. چون باز هم خوراک دارند و موضوع را سرایت یافته و عام تصویر می‌کنند نه محدود.


  دوم. نوجوانی که از رفتن به کافه محروم می‌شود چه می‌کند؟ یا در خانه کز می‌کند که حاصل آن افسردگی و نفرت است. یا مکان‌های عمومی را برمی گزیند. آیا می‌خواهند پارک ها را هم پلمب کنند؟


  این تصور که در گوشۀ مسجد اعتکاف کنند و بابت گناهان یکی دو سال پس از بلوغ استغفار کنند تقریبا بعید است. این احتمال اما که سر از خانه های خارج از دوربین پلیس درآورند اما هست و در خانه در بسته به گفت‌و‌گو بسنده نخواهد شد. آیا این اتفاق خوب است؟ آیا خواهند گفت مهم در منظر بیرونی است و بقیه به ما مربوط نیست.


   سوم. در وضعیتی که مردم گرفتار مشکلات معیشتی‌اند و از گرانی‌های سرسام‌آور و وعده‌های بی‌حاصل و سپردن امور به کسانی به صرف ابراز وفاداری و حفظ ظاهر به تنگ آمده‌اند آیا رواست که سر به سر مردم کوچه و بازار بگذارند؟


   چهارم. یکی از اهداف فرهنگی ترویج سرود «‌سلام فرمانده» این بود که اعلام شود دهۀ نودی‌ها و دهۀ هشتادی‌ها - جوانان و نوجوانان - از ارزش‌های رسمی روی برنگردانده‌اند. توطئه‌انگاری ماجرای بلوار چمران شیراز هم با همین نگاه بود. بستن کافه و ایجاد محدودیت برای دهۀ نودی‌ها اما تأیید کنندۀ آن انگاره نیست.


   پنجم. در ماجرای شیراز گفته شد با بچه‌ها کار ندارند و سراغ عوامل اصلی رفته‌اند. بستن کافه ها اما مجازات دیگران است.


   ششم. تصور کنید دو مینی‌بوس از دختران دانشجو به اردویی رفته‌اند. در مینی‌بوس اول دختران شاد و شوخ در حال بگو وبخندند و گاهی هم روسری‌یی می‌افتد. اما در توقف از 20 مسافر 10 نفر نماز بی تذکر و مراقب و از سر باور و رفتار خانوادگی می‌خوانند. در مینی بوس دیگر اما همه ساکت نشسته‌اند و از سر اجبار و به خاطر نمره اما حجاب‌ها را هم سفت و سخت رعایت کرده‌اند اما در توقف تنها سه نفر نماز می‌خوانند یا اگر بخوانند از ترس مأمور حراست است. کدام مطلوب‌تر است؟ به نظر می‌رسد در حال حاضر جلوۀ بیرونی مهم است اما اگر چنین است پلیس و حراست کفایت می‌کند و مبلغان را می توان مرخص کرد.


  هفتم. حساسیت به اندازۀ پوشش و نوع لباس و تفسیر سیاسی از آن یک شمشیر دو دم است چون این امکان را به طرف مقابل می‌دهد که از این ظرفیت و ایجاد حساسیت برای ابراز مخالفت استفاده کند. آیا این به نفع نظام سیاسی است؟


  هشتم. برخی رفتارهای نسل جدید واقعا مورد تأیید والدین‌شان هم نیست اما آنها کاری با پدر و مادر ندارند. در صفحات اینستاگرام ارتباطات شکل می‌گیرد. بنا بر این باید سراغ کافه‌های مجازی هم بروند. در این صورت نارضایتی عمیق‌تر می‌شود.


  نهم. یکی از مشکلات جدی این است که پدر و مادرها و خود بچه‌ها نمی دانند اوقات کش‌دار تابستان را چگونه پُر کنند. پای تلویزیونِ حوصله سَر بَر، که نمی‌نشینند. سهل است کانال‌های ماهواره‌ای هم چون یک طرفه است مثل قبل جذابیت ندارد. وقت خود را با همین کافه نشستن‌ها و قدم زدن‌ها پر می‌کنند. این را بگیرید چه دارید به جای آن ارایه کنید؟


  کاش بگویند برنامۀ پیشنهادی‌شان برای گذران وقت از صبح تا شب تابستان برای یک نوجوان و جوان که نه سر کار می‌رود و نه دغدغۀ درس و مدرسه و دانشگاه دارد و تازه اگر هم داشته باشد تعطیل‌اند چیست؟


   دهم این که: اگر با این کارها اخلاق جامعه بهتر و با فساد مقابله می شود چرا رییس سازمان زندان‌ها می‌گوید نسبت زندانی به جمعیت در ایران از استانداردهای جهانی بالاتر است؟


   درِ کافه‌ها را ببندید، درِ خانه‌ها باز می‌شود. در کافه به گفت‌و‌گو بسنده می‌شود، در خانه اما چه اتفاقی می‌افتد؟!

تماشاخانه وزارت نفت عرضه فروش مازوت در بازار جهانی را ندارد، در نیروگاه ها می سوزاند و مردم را بیمار می کند (فیلم) روایت ۷۵ سال عاشیقی حسن اسکندری با موسیقی آذربایجان/ «مرا عاشیق صدا نکنید، من به عاشیقی نرسیدم» (فیلم) فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۶۸۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از هرمزگان، چهاردهمین جلسه کافه انجمن توسط دانشجویان تشکل انجمن اسلامی تحکیم وحدت در سالن روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار شد.

کافه انجمن هر هفته با موضوعات مهم روز تشکیل می‌شود.

دانشجویان در این جلسه به موضوع «حجاب در جامعه اختیاری است یا اجباری؟» با زیر موضوعات زیر پرداختند:

۱_تفاوت پوشش با حجاب چیست؟

۲_آیا حجاب با تشکیل و استحکام خانواده رابطه‌ای دارد؟

۳_چگونه و از چه راه‌هایی می‌توان حجاب و حیا را در جامعه فرهنگ سازی کرد؟

۴_رابطه شاد بودن با حجاب چیست؟

۵_ضرورت وجود گشت ارشاد در جامعه چیست؟

۶_برای برگرداندن حجاب واقعی و اصیل ایرانی در سطح جامعه چه اقداماتی لازم است؟

۷_دولت‌های مختلف با پوشش زنان جامعه خود چگونه برخورد می‌کنند؟

در پایان جلسه افراد با توجه به موضوعات به نتیجه رسیدند که به شرح زیر می‌باشد.

فاطمه مظهری نائب دبیر واحد سیاسی انجمن اسلامی تحکیم وحدت گفت: امروزه مسئله حجاب در جامعه ما به یکی از مسائل کلیدی و مهم جامعه مبدل شده که در این راستا سیاست‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: مفهوم «حجاب» بسیار زیر بنایی‌تر و تفکری‌تر از این صحبت‌ها است که بخواهیم با صرف برخورد قهری آن را در جامعه جا بیندازیم.

جامعه ما باید به درک آن برسد که حجاب و محدودیت‌های آن لازمه داشتن یک جامعه پیشرو است.

مظهری تصریح کرد: علاوه بر آنکه حجاب و عفاف میراث نیاکان ما است و ایرانیان همواره در طول تاریخ با پوششی کامل در جامعه ظاهر می‌شدند. در جلسه‌ای که ذیل عنوان سلسله جلسات کافه انجمن برگزار کردیم، صحبت شد که دولت و مردم می‌توانند از راه‌هایی مثل: نظارت بر بازار لباس و کاهش قیمت های چادر و روسری، اصلاح در نظام آموزشی، گذاشتن جریمه‌های معقول و فرهنگ سازی زیربنایی به احیای حیای گاها مهجور در جامعه بپردازند.

خبرنگار: نسیم اسپید

انتهای خبر/

کد خبر: 1228409 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • اژه‌ای:‌ حجاب مسأله مهم کشور است
  • رئیس قوه قضاییه:‌ حجاب مسأله مهم کشور است
  • اژه‌ای:‌حجاب مسأله مهم کشور است
  • حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • در مستند «آقای خاص»؛فرزاد حسنی راوی ناگفته‌های زندگی سرمربی تیم ملی شد
  • پانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون
  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • تأثیرگذاری رسانه‌ها در عصر کنونی بیش از ابزارهای جنگی است